Sedingin Bayu..

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke ainuddin.com photography blog web... Kami menyediakan perkhidmatan jurugambar perkahwinan yang anda cari-cari..

Sedingin Bayu..

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke ainuddin.com photography blog web... Kami menyediakan perkhidmatan jurugambar perkahwinan yang anda cari-cari..

Sedingin bayu..

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke ainuddin.com photography blog web... Kami menyediakan perkhidmatan jurugambar perkahwinan yang anda cari-cari..

Jumpa kami di laman baru...

create your own banner at mybannermaker.com!
ainuddin.com bakal beralih ke laman yang baru

Assalamualaikum…

Salam Aidilfitri buat semua ea.. :) dalam kemeriahan seluruh umat manusia menyiapkan diri untuk menyambut hari lebaran, dengan kuih muih , persiapan rumah dan sebagainya, x terlepas juga kepada syarikat2 besar untuk membuat iklan2 promosi untuk melariskan atau memperluaskan penerimaan pelanggan terhadap barangan, produk keluaran mereka.. x kiralah apa jua jenis barangan, produk atau perkhidmatan yang ditawarkan..

Sudah berbulan juga saya x tgk TV kerana berada di asrama.. kalau tgk pun gtu2 je sbb mood untuk tgk TV ni da lame di telan zaman sejak di bangku sekolah lagi..huhu.. Namunpun begitu, apabila sy berada di dalam dunia design ini, nak x nk, sy kene ambil tahu juga mengenai perkembangan arus media massa dan peredaran masa.. Apa yang memeranjatkan saya apabila terbaca artikel ini dari banyak laman blog di internet yang bleh saya katakan amat prihatin terhadap apa yang telah disiarkan di media massa..

Antaranya adalah Iklan Kontroversi oleh TV3.. apa yang sy peroleh dalam iklan tersebut adalah unsur2 yang tidak sepatutnya di bawa ke dalam Hari Kemenangan umat Islam yakni Hari Raya Aidilfitri.. Dari sudut design, sy mmg memuji hasil kerja tersebut dari segi efek, pencahayaan, blending, warna dan sebagainya… Namun, unsur di dalam iklan tersebut amat-amat saya bantah kerana tidak mencirikan Islam yang sejati.. Kenapa harus dimasukkan unsur Kristian, Buddha, dan Hindu di dalam iklan tersebut…? dan melalui penceritaan iklan tersebut telah menunjukkan bahawa Malaysia dalam bahaya dan unsur2 freemason telah bertapak dan berkembang di bumi tanah air tercinta ini.. Kenapa harus jd begini..??

Sape director untuk iklan tersebut??? Story board disediakan oleh sape.??? sape yang susun cerita??? Sape Videographer??? Sape designer.???? Sape Light Man??? sape yang terlibat disebalik tabir ni???

Lihatla.. ni antara berapa ramai yang terlibat dalam pembikinan sesebuah iklan… Namun??? di mana letaknya sensitiviti dalam insan2 yang berkarya itu??? xkn la sume jahil dlm agama?? atau adakah sume yang terlibat adalah kafir semata2?? kenapa kafir plak yg nk wt iklan 100% utk hari kemenangan kite kn??? x logik.. then…? kalau kafir pun di sebalik penghasilannya…. Pelakonnya?? adoi… XFHM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

walaupun iklan da ditarik balik.. luka ni xkn mudah sembuh… Barisan Mufti harus ambil tindakan… benda ni bukan perkara untuk diperlekehkan.. Islam telah dihina.. I’M NOT SATISFIED!

copyright x copyright, ini adalah untuk kesedaran umat seluruhnya.. maafkan saya.. apa guna ada peraturan yang x bawa kelebihan pada umat Islam sendiri….

Intipati dari iklan tersebut yang sy peroleh dari pelbagai blog…

Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.
1.Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu
2.Buku - Bible
3.Pondok Buruk Beratap Rumbia - Kemiskinan
4.Malam Yang Gelap - Islam yang mundur
5.Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis
6.Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM

7.Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran


Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).
1.Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)
2.Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan
3.Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus
4.North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas -Simbol Paganism


Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.
1.Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.
2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian
3.Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian Scene
4 - Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)
1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.


Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.
1.Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)

2.Teluk Intan, Hilir P...erak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.

Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.
1.Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan


Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.
1. Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.


Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut.
1.Pasangan Budak Perempuan Berpelukan -Lesbianism/Feminism2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan.


Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau.
1.Pulau - Singapore lah.


Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang.
1.Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin2.Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah


Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu.
1.Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid)
2.Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - PerlakuanBiadab

2 Responses so far.

  1. Diba Chan says:

    ni entri ke5 mengulas pasal iklan ni.
    panjang sgt....huuhu
    penat nak membaca.
    tp dah abis...

  2. AAZRUL says:

    x silap aq grand brilliance production yg wat..pelik btol!!

ikuti saya